Hoe kan ik als ZZP’er een efficiënte financiële administratie opzetten?

Hoewel zelfstandig ondernemen vooral voordelen heeft, is het noodzaak om ook de
administratie op orde te krijgen. Voor de meeste ondernemers niet het leukste klusje, maar
met deze tips wordt het wel een stuk makkelijker.

Facturatie software

We beginnen meteen met een van de beste tips voor startende ZZP’ers, en dat is
gebruikmaken van facturatiesoftware. Zelfs als je nog maar net begonnen bent, is het een
goed idee om meteen gebruik te maken van WeFact en handmatige facturatie in Word of
Excel te vergeten. Zo is het optellen van bedragen verleden tijd, evenals het uitrekenen van
de BTW. Facturatie software maakt het echter niet alleen sneller en eenvoudiger om een
factuur te maken.

Het brengt namelijk nog een aantal handige voordelen met zich mee. Denk aan het
automatisch versturen van herinneringen, het instellen van periodieke facturatie voor
abonnementen, verzamelfacturen maken, en het toevoegen van een betaallink aan facturen,
zodat het geld sneller op je rekening staat. Ook heb je dankzij dit soort software inzicht in de
financiën. Zo weet je precies wie je beste klanten zijn en waar je het meeste omzet draait.
Zeer nuttige informatie als je je onderneming wil laten groeien.

Automatisch incasso

Voor een efficiëntere administratie en om het jezelf makkelijk te maken, is het slim om
eventuele terugkerende kostenposten te betalen via een automatisch incasso. Zeker als
startende ZZP’er komt er veel op je af, en kan het zomaar gebeuren dat je een factuur
vergeet te betalen. Wat helaas ook onnodige extra kosten met zich meebrengt. Een
automatisch incasso is dan ideaal, aangezien dit alweer één ding is dat je van je to-do lijstje
kunt schrappen.

Financieel advies

Hoewel je tegenwoordig vrijwel de gehele administratie zelf online kunt regelen, van een
factuur maken tot het indienen van de BTW-aangifte, kan het geen kwaad om een financieel
adviseur achter de hand te hebben. Een boekhouder of accountant kan je namelijk helpen
bij ingewikkelde onderwerpen en je van advies voorzien. Zoals bepalen wat voordeliger is,
een auto van de zaak of een privéwagen met kilometerdeclaratie. Door als starter al een
contactpersoon te hebben waar je op kunt terugvallen, kun je ook in drukke periodes terecht
voor financieel advies.

Boekhoudsoftware

Zelfs als je gebruik maakt van een financieel adviseur, kan het nog steeds een goed idee
zijn om je facturatie software te koppelen aan een boekhoudprogramma. Op deze manier
kun je een nog groter deel van je administratie automatiseren. Zo bespaar je tijd, voorkom je
fouten en krijg je meer inzicht. Door te kiezen voor software die compatibel is voorkom je
dubbel werk en worden facturen dus ook automatisch in je boekhouding verwerkt. Gelukkig
zijn er veel verschillende programma’s die je kunt integreren met WeFact, zodat je een

ontwikkelaar van boekhoudsoftware kunt kiezen die past bij jouw specifieke wensen en
budget.

Aftrekbare kosten

Het opzetten van een efficiënte financiële administratie betekent ook dat je moet nadenken
over eventuele aftrekbare kosten. Je kunt namelijk behoorlijk besparen als je weet welke
kosten (deels) aftrekbaar zijn. Zo kun je zakelijke kosten, waaronder dus ook zakelijke
verzekeringen
, bijvoorbeeld opgeven als aftrekpost bij de IB-aangifte. Door goed te weten
welke kosten aftrekbaar zijn en hoe je dit doet, wordt je administratie nog efficiënter.